EL DIA A DIA: LES RUTINES

"Dime y lo olvido, enséñame y lo recuerdo, involúcrame y lo aprendo" - Benjamin Franklin
El treball dels hàbits i les rutines és fonamental per als vostres fills, ja que afavoreix l’autonomia i la socialització dels infants, al mateix temps que millora les pautes i la responsabilitat en el treball.
Els hàbits són formes de comportament adquirides per mitjà d’un aprenentatge o de l’experiència. Són les conductes socials necessàries per poder-nos relacionar amb les altres persones dins i fora de l’àmbit escolar. Reforcen l’autoestima i la seguretat personal. No només cal ensenyar-los, sinó fer nosaltres de model i acompanyar-los perquè quedin ben assolits i no suposi cap esforç utilitzar-los diàriament.

És imprescindible establir vincles de col·laboració entre l‘ escola i la família. Ha de ser un objectiu comú de cara al creixement personal i l’aprenentatge. D’aquí la importància del treball comú dels hàbits a l’escola i a casa. Per aquest motiu, des de la nostra escola, l’estil de treball que duem a la pràctica prioritza tant l’acció educativa com l’adquisició de tècniques i continguts bàsics.
Per aquest motiu, treballam diferents aspectes: 
 Hàbits de Sociabilitat: Compartir el material, ajudar els altres, saber escoltar a tothom i respectar el torn de paraula, saludar quan arribem i marxem d’un lloc, aprendre a jugar amb els altres sense barallar-se, respectar les persones, els animals i les plantes, respectar el mobiliari i el material, respectar els horaris i ser puntuals, trucar a la porta abans d’entrar en un lloc, cal caminar a dins dels llocs i no córrer, seure bé, parlar sense cridar, demanar el torn de paraula, saber disculpar-se i perdonar, saber demanar les coses si us plau i donar les gràcies, no dir paraules grolleres ni mentides.
– Hàbits d’Autonomia i d’Higiene personal: Posar-se i treure’ns correctament la bata, el jersei o l’anorac, saber veure la necessitat de rentar-se les mans, posar-se la mà a la boca quan tossim, tenir cura de mocar-se, anar net/a, netejar-se després d’anar al lavabo, no posar-se els dits al nas, no ficar-se els dits i/o altres objectes a la boca, menjar sol i sense embrutar-se.
 Hàbits de Treball: Escoltar quan ens expliquen alguna cosa, posar interès en treballar bé i polit, aprendre a treballar sense gaire soroll ni cridar, utilitzar correctament els estris més usuals, participar en activitats comunes, tenir curiositat i interès en aprendre coses noves, saber acceptar les normes, els errors i en la mesura del possible rectificar-los, no oblidar posar el nom a tots els treballs, aprendre a treballar en grup …
– Hàbits d’ordre: Recollir sempre les joguines i el material, llençar els papers a la paperera, entrar i sortir de la classe de forma ordenada, deixar la cadira ben col·locada, penjar l’abric, la bata i posar la bossa de l’esmorzar al seu lloc.
L’adquisició dels diferents hàbits els possibilita que tinguin una convivència positiva amb els altres i l’adquisició dels nous aprenentatges.
És important observar els petits progressos de l’infant dia a dia i saber valorar-los perquè és una motivació important i necessària per seguir avançant.
Recordeu que les petites operacions quotidianes esdevenen hàbits sobre els quals el/la vostre/a fill/a construeix la seva autonomia. Les rutines generen hàbits, els hàbits capacitats (s’ha d’assolir durant l’Educació Infantil), i aquestes, a la llarga, competències (s’ha d’assolir durant l’Educació Primària). Per aconseguir-ho és imprescindible el recolzament de l’adult.
La sobreprotecció no afavoreix que el nen desenvolupi la seva autonomia, aprenentatges ni sociabilitat. Els hem d'ajudar a fer-lo, no fer-lo nosaltres.

Comentaris