TREBALLAR PER PROJECTES

Els projectes són recerques realitzades a l'aula amb els nens i que solen sorgir amb qualsevol esdeveniment casual, una experiència provocada pel professor, un centre d'interès que afecta a la vida de l’escola, un idea d'un nen, un problema, un esdeveniment amb repercussió a la classe, una iniciativa, una visita, l'entrada d'un animal a la classe,.... Els projectes no tenen una durada preestablerta, poden durar diversos dies, una o dues setmanes i fins i tot estendre's durant mesos.

Els projectes suposen un repte per a la interdisciplinaritat doncs permeten adquirir coneixements de les diverses àrees o disciplines a través del desenvolupament de la recerca basada en l'interès central i que es va enriquint i ramificant en la mesura que anem integrant en el mateix les diferents parts del currículum.



Els projectes suposen una forma de treballar en la qual es construeix l'aprenentatge entre tots buscant la participació en les idees principals del mateix, en la forma d'afrontar-ho, en els reptes que ens anem plantejant, en els resultats que anem obtenint i en tot el procés. En aquest procés, és l’infant el PROTAGONISTA del seu propi aprenentatge mentre que la figura del mestre passa a ser de guia, acompanyant i provocador de situacions. 

El treballar per projectes ofereix moltes possibilitats, tant a mestres com a alumnes, que no ofereix un aprenentatge tradicional. En treballar per projectes els alumnes aprenen investigant, experimentant i vivint cadascun dels processos d'ensenyament-aprenentatge, a més de comptar amb l'extra indispensable de néixer dels seus propis interessos i inquietuds. I és precisament per això pel que són tan importants i ofereixen tan bons resultats.

No obstant això, per treballar correctament en aquesta línia es necessita d'una implicació total dels mestres. És necessari un gran treball d'elaboració, preparació de materials i recursos i, com no, d'avaluació.

En treballar per projectes en aquesta etapa se'ns permet globalitzar, alguna cosa indispensable en educació infantil. A través d'una base podem treballar totes les àrees curriculars mentre els alumnes estan embaladits amb tot el nou que els apareix, amb aquests pensaments i descobriments que els sorgeixen i, per descomptat, gaudint. Estan tan immersos que no s'adonen de tot el que estan interioritzant, de la quantitat d'idees i conceptes que estan assimilant ni de la construcció tan important que estan fent del seu aprenentatge.

Treballant en aquesta línia també s'afavoreixen les relacions socials i, amb elles, normes socials de convivència i valors tan importants com la cooperació i el respecte, ja que els projectes faciliten el treball en petits grups i, per tant, els ajuda a aprendre a organitzar el treball, les idees i a repartir responsabilitats

Font bibliogràfica:

Per més fonamentació teòrica:
http://www.enclavedocente.es/?p=177

Comentaris